puisi

Jeritan Hati Sang Jenazah

Bismillah,

 

Gelap,

Sesak,

Aaah, kenapa ini gelap dan sesak

Tak ada suara apapun

Disini hening

Disini sepi

Badan menggigil, kemana pakaianku?

Kenapa ini sunyi dan sepi?

Kemanakah keluargaku?

Kemanakah suami dan anakku?

Kemanakah teman – teman ku?

Aku sendiri, menyepi dalam kegelapan

130984146579188065914779d52671f7

Doa anak solehah

Amalan semasa hidup

Ilmu bermanfaat

Sedekah

Itulah yang kini menemaniku

Tapi apakah semua itu ada untukku?

 

Aaah, aku menyesal kenapa dulu

ketika aku hidup

Aku tidak gunakan waktuku dengan baik

Aaah aku menyesal kenapa dulu

ketika aku hidup

aku tidak gunakan bibirku untuk berkata baik

Aaah aku menyesal kenapa dulu

ketika aku hidup

aku tidak berbakti pada kedua orang tua ku

 

Percuma aku sesali sekarang

ketika badanku sudah membujur kaku

percuma semua penyesalan ini

 

berbuat baik,

ibadah dengan baik dan ikhlas

SEKARANG!

jangan tunggu sampai kain kafan membalutmu.

 

 

 

 

 

 

 

Leave a comment